G*L$CH;ART

Rosa Menkman: DCT-Station, Not.GLI.TC/H, Chicago, 2023

Glitch /Art [Versuch einer Definition
For EN version croll down >>

Wer immer sich mit dem Thema Glitch Art auseinandersetzt, stößt schnell auf eine weltweit verstreute Gruppe von Glitch-Aktivisten: Künstler*innen, Theoretiker*innen und Coder*innen, die ihre Ideen auf höchstem technischen Niveau austauschen und sich auf  internationalen Festivals und auf digitalen Plattformen treffen. Eine große Faszination geht von dem Phänomen der Störungen aus, die nicht unter Kontrolle sind: auf Seiten der Künstler UND des Publikums.

Die technologische Definition von Glitch beschreibt einen vorübergehenden Ausfall oder eine vorübergehende Unterbrechung eines erwarteten Betriebsablaufs innerhalb eines digitalen Systems. In der Kunst umfasst es die metaphorische, konzeptionelle/taktische oder ästhetische Nutzung technologischer Störungen. Glitch kann verwendet werden, um die inhärente Politik des Mediums in Bezug auf Genre, Schnittstelle, Normen und Erwartungen zu kritisieren. Als Gemeinschaft ist die Glitch Art Community dezentralisiert. Als Theoriemoment/um steht es für Konzepte der Veränderung und einer eigenen Sprache. Der Glitch zeigt kritische Zustände der Hypertrophie an: als ruiniert, unerwünscht, unerkannt, zufällig und schrecklich. (Zitat: Rosa Menkman, Definitions of Glitch, 22. März, Vortrag, Digitalvilla, 2023)

Die programmierten und absichtlichen Störungen in der Ästhetik der Glitch Art wirken wie zufällige Unfälle. Die künstlerischen Manipulationsprogramme werden von den Akteuren unter anderem als Databending, Datamoshing, Misalignment, Misregistration & Distortion beschrieben, ständig weiterentwickelt in Online-Tutorials, auf Festivals und Konferenzen. Der Umgang mit der GLITCH-Software eröffnet an Feminismus interessierten Künstler*innen interessante Hintertüren. Die Wahrnehmung der GLITCH ART wurde durch die Möglichkeiten des NFT gefördert. Im Jahr 2022, nach dem NFT-Hype von 2021, wurden die Grenzen der neuen Marketingplattformen sichtbar. Im Jahr 2023 wurde mit der ersten GLITCH ART-Auktion bei Sotheby's in New York GLITCH: BEYOND BINARY klar, dass der GLITCH auf dem traditionellen Kunstmarkt angekommen war; und dass die aufmerksame GLITCH-COMMUNITY genderübergreifend in der Lage ist, den Ausschluss von Künstlerinnen zu sanktionieren.

Die Anfänge der digitalen Kunst und der kritischen GLITCH ART reichen bis ins Jahr 1990 zurück. In der Kunstgeschichte ist die Dekonstruktion von Visualität Teil der kritischen künstlerischen Praxis. Wenn im GLITCH Bilddateien zerlegt, zerstört oder beschädigt werden, wird hier eine Kunstpraxis mit digitalen Mitteln fortgeführt. Das Ergebnis sind programmierte Störungen, oft von höchster ästhetischer Qualität. The GLITCH oszilliert zwischen Politik und Protest, Dekonstruktion und Identität.

Insbesondere die internationalen politischen Umbrüche (13.12.2010) und Demokratiebewegungen finden in diesen Dekonstruktionen eine neue Visualität und eine digitale Schutzpassage für verborgene Botschaften. Die PLATFORM GLITCH AESTHETICS versucht einen internationalen Ankerpunkt in der Region Brandenburg, Potsdam, Berlin zu schaffen, um von hier aus wirken zu können.


>> Glitch /Art [an attempt at a definition

However, anyone who starts to deal with the topic of Glitch Art soon encounters  a world wide spread group of Glitch Activists: Artists, theorists and coders exchange their ideas at a very high technical level, meet at international festivals and on digital platforms. A great deal of fascination emanates from the phenomenon of disturbances which are not under control: on part of the artists AND the audience.

The technological definition of glitch describes a transient failure or interruption of an expected operational flow within a digital system. In art, it includes the metaphorical, conceptual/tactical, or aesthetic use of technological glitches. Glitch can be used to criticize the medium's inherent politics, in genre, interface, norms and expectations. As a community it is decentralized. As a theory moment/um, it is a theory of change, with a meaningful stylization and its own 'language'. Glitches can show any media in a critical state of hypertrophy: ruined, unwanted, unrecognized, random and terrible. (QUOTE: Rosa Menkman, Definitions of Glitch, March 22nd, Lecture, Digitalvilla, 2023)

The programmed and intentional glitches in the aesthetics of GLITCH ART seem like random accidents, but they aren't. The artistic manipulation programs are described by the actors as Databending, Datamoshing, Misalignment, Misregistration & Distortion, among other things, are constantly being further developed and shared in online tutorials, at festivals and conferences. Playing with the GLITCH software opens exciting back doors for artists in the spirit of Feminism and away from established marketing mechanisms. The perception of the GLITCH ART was promoted by the possibilities of the NFT. In 2022, after the NFT-Hype of 2021, the limits of the new marketing platforms became visible. In 2023, with the first GLITCH ART auction at Sotheby's in New York GLITCH: BEYOND BINARY, it became clear that the GLITCH had arrived in the traditional art market; and that a sensitive GLITCH COMMUNITY is able to sanction the exclusion of female artists.

The beginnings of digital art and the critical variety, GLITCH ART, date back to 1990. In art history, the deconstruction of visuality is part of critical artistic practice. When image files are disassembled, destroyed or damaged in the GLITCH, a tradition is continued here using digital means. The results are programmed disorders, often of the highest aesthetic quality. The GLITCH oscillates between politics & protest, deconstruction & identity. In particular, the international political upheavals (2010-12-13) and democracy movements find a new visuality and a digital shelter for hidden messages in these deconstructions. Anyone who embarks on a research journey into the art of glitch is confronted with the rapid pace of the glitch community - a disjointed, far-flung, eclectic crowd of decentralized and disorganized activists. The PLATFORM GLITCH AESTHETICS tries to create an international anchor point in the Brandenburg, Potsdam, Berlin region in order to be able to take effect from here.

 

2023
:

GLITCHARTISTSCOLLECTIVE
INSTAGRAM
:

GLITCH ARTISTS COLLECTIVE
FACEBOOK/ GROUP
:

> GLITCH: BEYOND BINARY  || SOTHEBY'S >>

The Art News Paper. Sotheby's seeks to fix Glitch

:

<< NOT.GLI.TC/H/GALLERY>>

CHICAGO ::: HAPPENING on 1st April 2023
PERFORMANCE & LECTURES
:

2022

/'fu:bar/ glitch art exhibition 2022
participants

 

2015

GLITCH ART IS DEAD
Exhibition catalogue | Glitch Art Theory Book | Glitch Artbook (2016)

 

2011

The gli.tc/h/bots (2011)

GLI.TC/H - THE ART MOVEMENT
GLI.TC/H PARTICIPANTS

What is GLI.TC/H? GLI.TC/H (pronounced G - L - I - dot - T - C - slash - H) has had four iterations and is presently being developed and maintained by Nick Briz, Rosa Menkman and Jon Satrom with help of many others. Founded in 2010, GLI.TC/H has been self-described as a conference, festival and gathering hybrid. It has always been a free and open event, taking place in Chicago (2010, 20111, 2112), Amsterdam (20111) and Birmingham (20111), and aims to gather glitch artists, theorists, coders and enthusiasts for a short time, to share their work and ideas. In the past (2010 and 20111) GLI.TC/H held a call for works, from which the organizers have curated gallery exhibitions, video screenings, realtime audio/video performances, lectures, workshops, panels and online exhibitions. GLI.TC/H has featured the works of over 100 artists from over a dozen countries. In 2011 GLI.TC/H released a collection of essays and text art called the GLI.TC/H READER[ROR] published by Unsorted Books (ISBN: 978-4-9905200-1-4).
Quote from Rosa Menkman: Beyond Resolution. GLI.TC/H (ed. vv)